Kompetencje społeczne u uczestników kursu pilotów wycieczek

Autor

  • Łukasz Krzywoszański
  • Radosława Herzog-Krzywoszańska

Słowa kluczowe:

kompetencje społeczne, kursy pilotów wycieczek

Abstrakt

Celem pracy było określenie poziomu kompetencji społecznych u osób kończących kurs pilota wycieczek. Poszukiwano także zależności między poziomem kompetencji społecznych a wynikami ocen z końcowego egzaminu praktycznego przeprowadzanego pod koniec kursu. W badaniach uczestniczyło 171 osób w wieku od 20 do 39 lat rekrutowanych spośród osób kończących kurs pilotów wycieczek. Do badań wykorzystano Kwestionariusz Kompetencji Społecznych, służący do diagnozowania kompetencji w trzech rodzajach sytuacji: intymnych, ekspozycji społecznej i wymagających asertywności oraz ogólnego poziomu kompetencji społecznych. Uczestnicy kursu w porównaniu do osób z próby normalizacyjnej uzyskali niższy poziom kompetencji warunkujących efektywność funkcjonowania w sytuacjach intymnych oraz wyższy poziom kompetencji warunkujących efektywność funkcjonowania w sytuacjach ekspozycji społecznej i w sytuacjach wymagających asertywności. Nie wykazano zależności między poziomem kompetencji społecznych a ocenami z egzaminu praktycznego.

Bibliografia

Argyle, M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cattell, R. B. (1971). Abilities: their structure, growth, and action. Boston: Houghton Mifflin.

Greenspan, S. (1981). Defining childhood social competence: a proposed working model. W: B. K. Keogh (red.), Advances in special education, t. 3 (s. 1-39). Greenwich: JAI Press.

Kozłowska, D. (2014). Zastosowanie wybranych modeli kompetencyjnych w doskonaleniu działalności turystycznej. Białystok: Wyższa Szkoła Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku.

Kruczek, Z. (red.). (2004). Obsługa ruchu turystycznego. Kraków: Proksenia.

Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Liberi Libri.

Martowska, K. (2014). Temperamental Determinants of Social Competencies. Polish Psychological Bulletin, 45(2), 128-133.

Matczak, A. (1998). Preferencje zawodowe młodzieży a kompetencje społeczne. Psychologia Wychowawcza, 41, 28-36.

Matczak, A. (2001a). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A. (2001b). Temperament a kompetencje społeczne. W: W. Ciarkowska, A. Matczak (red.), Różnice indywidualne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua (s. 53-69). Warszawa: Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania.

Piotrowska, A. (1988). Dwa rodzaje inteligencji ogólnej i sposoby ich pomiaru. Psychologia Wychowawcza, 31, 347-356.

Ryszkowski, W., Ryszkowska, E. i Kozłowska, D. (2005). W poszukiwaniu metodyk badań nad kompetencjami pilotów. W: Z. Kruczek (red.), Pilotaż i przewodnictwo. Nowe wyzwania (s. 95-102). Kraków: Proksenia.

Tucholska, K. (2005). Zagadnienie kompetencji w psychologii. Roczniki Psychologiczne, 8(2),11-36.

Zdebski, J. i Herzig, M. (2014). Psychologia w pracy pilota wycieczek. W: Z. Kruczek (red.), Kompendium pilota wycieczek (s. 203-228). Kraków: Proksenia.

Opublikowane

2015-12-01

Jak cytować

Krzywoszański, Łukasz, & Herzog-Krzywoszańska, R. (2015). Kompetencje społeczne u uczestników kursu pilotów wycieczek. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 8(1), 153–162. Pobrano z https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5619

Numer

Dział

Artykuły