Zarządzanie przez wartości, jako metoda wyzwalania potencjału pracowników w oparciu o zaufanie

Autor

  • Lech Górniak

Słowa kluczowe:

wartości w organizacji, zaufanie w organizacji, zaangażowanie organizacyjne

Abstrakt

Artykuł dotyczy możliwości wyzwalania pełnego potencjału pracowników w oparciu o metodę zarządzania przez wartości. Ma on też ukazać duże znaczenie zaufania w tworzeniu i umacnianiu współpracy w organizacji, która opiera się na wspólnych wartościach. Konieczność odwołania się w zarządzaniu do wartości jest uzasadniona zmiennością i niedookreślonością środowiska dzisiejszych organizacji. Funkcja wartości organizacyjnych została uznana za analogiczną do roli jaką pełnią one w życiu człowieka w ogóle - czyli nadawanie kierunku i sensu działaniom podejmowanym w sytuacji niepewności. Zaufanie zostało przedstawione jako szczególna wartość organizacyjna, która wzmacnia odpowiedzialną samodzielność pracowników.

Bibliografia

Amis, J., Slack, T. i Hinings, C. (2002). Values and Organizational Change. The Journal of Applied Behavioral Science, 38(4), 436-465.

Argandona, A. (2002). Fostering Values in Organizations. Research Paper, No. 483, IESE Business School - Universidad de Navarra. 1-18.

Armstrong, M. (2011). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer.

Blanchard, K. i O’Connor, M. (1998). Zarządzanie przez wartości. Warszawa: Studio EMKA.

Blanchard, K. (2007). Przywództwo wyższego stopnia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Collins, J. C. (2001). Good to Great: Why Some Companies Make the Leap... and Others Don’t. New York: HarperCollins Publishers Inc.

Collins, J. C. i Porras, J. I. (1994). Built to last: Successful habits of visionary companies. New York: Harper Business, HarperCollins Publishers Inc. Źródło: http://www.jtbookyard.com/uploads/6/2/9/3/6293106/success_built_to_last.pdf (dostęp: 01.09.2015).

Enz, C. A. (1988). The role of value congruity in intraorganizational power. Administrative Science Quarterly, 33, 284-304.

Górniak, L. (2012a). Społeczna i ekonomiczna wartość zaufania. W: M. Motyka i J. Pawlak (red.), Podmiotowość człowieka w organizacji (s. 29-43). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Górniak, L. (2012b). Podmiotowy i przedmiotowy charakter kontroli w organizacji. W: M. Motyka i J. Pawlak (red.), Podmiotowość człowieka w organizacji (s. 17-28). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Górniak, L. (2015). Zarządzanie przez wartości jako metoda angażowania pracowników. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (w druku).

Górniak, L. i Motyka, M. (2012). Wymiar zaufanie kontrola, jako dwubiegunowy czynnik efektywności organizacji. Psychologia Ekonomiczna, 2, 38-53.

Grudzewski, W. M., Hejduk, I. K., Sankowska, A. i Wańtuchowicz, M., (2007). Zaufanie w organizacjach wirtualnych. Warszawa: Difin.

Grudzewski, W. M., Hejduk, I. K., Sankowska, A. i Wańtuchowicz, M. (2009). Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business.

Herting, S. R. (2002). A curvilinear model of trust and innovation with implications for China’s transition. Chinese Public Administration Review, 1(2/4), 291-306.

Jan Paweł II, (1998), Encyklika „Fides et ratio”. Źródło: http://adonai.pl/jp2/pliki/fer.pdf (dostęp: 19.09.2015)

Kluckhohn, C. (1951). Values and value-orientations in the theory of action: An exploration in definition and classification. W: T. Parsons i E. Shils (red.), Toward a general theory of action. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Kouzes, J. M., Posner, B. Z. (2003). Wzmocnić ducha. Warszawa: Wydawnictwo EMKA.

Lachowski, S. (2012). Droga ważniejsza niż cel. Warszawa: Studio EMKA.

Lewicka, D. (2012). Relacje między zaufaniem horyzontalnym, współpracą i kulturą proinnowacyjną. Organizacja i kierowanie, 3(152), 11-25.

Lewicka, D. i Krok, K. (2013). The level of trust in innovative enterprises - measurement and analysis. Humanities and Social Sciences, 13|18(XVIII), 20(2), 97-106.

Loon, Hoe, S. (2007). Is interpersonal trust a necessary condition for organizational learning? Journal of Organizational Transformation and Social Change, 4(2), 149-156.

McElroy, M. W. (2002). Social Innovation Capital. Journal of Intellectual Capital, 3(1), 30-39.

Mudyń, K. (2007). W poszukiwaniu prywatnych orientacji ontologicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mudyń, K. (2008). Orientacja społeczna vs. ekonomiczna a subiektywne aspekty jakości życia. W: R. Derbis (red.), Jakość życia - od elity do wykluczonych (s. 137-153). Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza.

Nogalski, B., i Dunal, A. (2012a). Zarządzanie poprzez wartości w procesie zmian kulturowych. Studium przypadku przedsiębiorstwa produkcyjnego. Źródło: http://jmf.wzr.pl/ pim/2012_4_2_8.pdf (dostęp: 2.10.2014).

Nogalski, B. i Dunal, A. (2012b). Kultura organizacyjna - przedstawienie koncepcji. W: J. S. Kardas (red.) Przeobrażenia i wsparcie procesów zarządzania ludźmi. Warszawa: Studio EMKA.

Paliszkiewicz, J. (2011). Orientacja na zaufanie w przedsiębiorstwach. Źródło: http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2011/082.pdf (dostęp: 18.09.2015).

Paliszkiewicz, J. (2014). Rola zaufania w zarządzaniu przedsiębiorstwami. Źródło: www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2014/T1/t1_409.pdf (dostęp: 18.09.2015).

Peters, T. (1992). Liberation management. London: Macmillan London Limited.

Peters, T. (2005). Biznes od nowa! Warszawa: Studio EMKA.

Petersen, D., i Hillkrik, J. (1993). Praca zespołowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.

Posner, B. Z., i Schmidt, W. H. (1992). Values Congruence and Differences Between the Interplay of Personal and Organizational Value Systems. Journal of Business Ethics, 12(2),160-174.

Powszechna Encyklopedia Filozofii, Źródło: http://www.ptta.pl/pef/pdf/w/wartosc.pdf (dostęp: 4.09.2015).

Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New York: Free Press.

Schein, F. (2004). Organizational Culture and Leadership (3rd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.

Sprenger, P. K. (2009). Zaufanie #1. Zaufanie jest lekarstwem na chorobę, która opanowuje świat biznesu. Warszawa: MT Biznes.

Stachowicz-Stanusch, A. (2004). Zarządzanie poprzez wartości. Perspektywa rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.

Stachowicz-Stanusch, A. (2007). Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Stocki, R., Prokopowicz, P. i Żmuda, G. (2008). Pełna partycypacja w zarządzaniu. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer, Kraków.

Szczepański, J. (1975). Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Walton, S. i Huey, J. (1994). Sam Walton. Made in America. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.

Wang, R. i Rubenstein-Montano, B. (2003). The value of trust in knowledge sharing in knowledge management: current issues and challenges. PA: IGI Publishing, Hershey.

Wielka Encyklopedia PWN, (2001). Hasło „Wartość”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wypych, M. (2012). Warunki skuteczności osób proaktywnych w organizacjach. W: M. Motyka i J. Pawlak (red.), Podmiotowość człowieka w organizacji (s. 79-94), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Zbiegień-Maciąg, L. (2005). Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ziółkowski, M. (1990). Orientacje indywidualne a system społeczny. W: J. Reykowski, K. Skarżyńska i M. Ziółkowski (red.), Orientacje społeczne jako element mentalności (s. 53-75). Poznań: Wydawnictwo NAKOM.

Opublikowane

2015-12-01

Jak cytować

Górniak, L. (2015). Zarządzanie przez wartości, jako metoda wyzwalania potencjału pracowników w oparciu o zaufanie. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 8(1), 95–108. Pobrano z https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5615

Numer

Dział

Artykuły