Postawy rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wobec nauczania integracyjnego w południowo-zachodnich regionach Chin

Autor

  • Peng Yan

Słowa kluczowe:

rodzice dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, postawy wobec edukacji, kształcenie integracyjne w Republice Ludowej Chin

Abstrakt

Celem tego badania było określenie postaw rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wobec edukacji integracyjnej. Kwestionariusz, zaprojektowany w celu uzyskania niezbędnych danych, został rozesłany do rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, których dzieci uczyły się w 36 regularnych publicznych szkołach podstawowych w Chinach. Analiza zebranych danych wskazuje trzy główne tendencje: większość rodziców uznaje korzyści płynące z edukacji włączającej i woleliby, aby ich dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczyły się w zwykłej szkole; równocześnie 44,8% rodziców dostrzegało korzyści wynikające z uczęszczania przez ich dzieci do szkoły specjalnej; oczekiwania rodziców odnośnie do rozwoju swoich dzieci były dość niskie. Większość z nich w niewielkim stopniu przewidywała rozwój swoich dzieci. Artykuł kończą, wynikające z przeprowadzonych badań, zalecenia dotyczące praktycznych działań w przyszłości.

Bibliografia

Cheng, G. H., Zhang, Y., Shi Y., Wang, L., & Wu, Y. Y. (2006). A review of attitudinal researches on learning in regular classes in mainland China. Chinese Journal of Special Education, 12, 27-32.

Chen, Y. Y. (2003). The meta-type of inclusive education. Chinese Journal of Special Education, 38, 1-9.

Deng, M., & Zhu, Z. Y. (2007a). Learning in Regular Class’ and inclusive education: a comparison between Chinese and western model for special education. Journal of Huazhong Normal University (Humanities and Social Sciences), 46, 125-129.

Leading Group of the Second China National Sample Survey on Disability & National Bureau of Statistics of the People’s Republic of China. (2007, May 28). Communiqué On Major Statistics of the Second China National Sample Survey on Disability (No. 2). Retrieved 6 May, 2009, from http://www.cdpf.org.cn/sytj/content/2007-11/21/content_74902.htm.

Meng, W. J., Liu, Z. H., & Liu, Y. J. (2007). There is still a long way to go in putting forward equity in disabled children education - the fourth comment on equity in disabled children education. Chinese Journal of Special Education, 80, 5-10.

National Bureau of Statistics of China (2001). Communiqué on Major Data of the Fifth National Census: Sichuan Province. Retrieved 10 September, 2010, from http://www.stats.gov.cn/was40/gjtjj_detail.jsp?channelid=2912&record=20.

Niu Yubai, Liu Zewen, & Tian Bao (2005). Parents’ attitude toward children with disabilities learning in regular classroom. Chinese Journal of Rehabilitation Theory and Practice, 1, 27-29.

Wei, X.M., Yuan, W.D. & Liu, Q.L. (2001). A comparative study on teachers` attitudes towards school pupils with special needs. Journal of Beijing Normal University, 163, 34-39.

Opublikowane

2014-12-01

Jak cytować

Yan, P. (2014). Postawy rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wobec nauczania integracyjnego w południowo-zachodnich regionach Chin. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 7(1), 153–162. Pobrano z https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5608

Numer

Dział

Artykuły