Motywacja do nauki gry na instrumencie muzycznym w świetle modelu Jachuelynne S. Eccles

Autor

Słowa kluczowe:

muzycy, motywacja osiągnięć, model oczekiwania-wartości, oczekiwanie sukcesu, wartość osiągnięć, psychologia muzyki

Abstrakt

Jednym z głównych celów artykułu jest prezentacja na tle klasycznego modelu oczekiwaniawartości założeń modelu oczekiwania-wartości w zakresie wyboru dziedzin osiągnięć (expectancy-value model of achievement-related choices) opracowanego przez zespół J. S. Eccles (1983, 2007). Autorka opisuje narzędzie do pomiaru psychologiczno-społecznych składowych modelu opracowane przez zespół badawczy Eccles. Dokonuje przeglądu badań weryfikujących założenia modelu w odniesieniu do uczenia się gry na instrumencie muzycznym. Wskazuje na praktyczne implikacje modelu dla psychologii muzyki i edukacji muzycznej.

Bibliografia

Burland, K., Davidson, J. W. (2002). Training the talented. Music Education Research, 4, 121-140.

Cofer, C. N., Appley, M. H. (1972). Motywacja: teoria i badania. Warszawa: PWN.

Denissen, J. J. A, Zarrett, N. R. i Eccles, J. S. (2007). I like to do it, I’m able, and I know I am: Longitudinal couplings between domain-specific achievement, self-concept, and interest. Child Development, 78(2), 430-447.

Doliński, D., Łukaszewski, W. (2000). Typy motywacji. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t. II, s. 469-491). Gdańsk: GWP.

Eccles, J. (2007). Subjective Task Value and the Eccles et al. Model of Achievement-Related Choices. W: A. J. Elliot i C. S. Dweck (red.) Handbook of Competence and Motivation (s. 105-121). New York-London: The Guilford Press.

Eccles, J. S., O’Neill, S. A. i Wigfield, A. (2005). Ability self-perceptions and subject task values in adolescents and children. W: K. A. Moore i L. H. Lippman (red.) What do children need to flourish? Conceptualizing and measuring indicators of positive development (s. 237-249). New York, NY: Springer. Uzyskano 04.09.2013 z http://www.rcgd.isr.umich.edu/garp/articles/eccles05h.pdf.

Eccles, J. S., Wigfield, A. (1995). In the mind of the actor: The structure of adolescents’ academic achievement-related beliefs and self-perceptions. Personality and Social Psychology Bulletin, 21, 215-225.

Fredricks, J. A., Simpkins, S. i Eccles, J. S. (2005). Family Socialization, gender, and participation in sports and instrumental music. W: C. R. Cooper, C. T. G. Coll, W. T. Bartko, H. Davis i C. Chatman (red.), Developmental pathways through middle childhood (s. 41-62). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Uzyskano 04.09.2013 z http://www.rcgd.isr.umich.edu/garp/articles/fredricks05b.pdf.

Freedman-Doan, C., Wigfield, A., Eccles, J. S., Blumenfeld, P., Arbreton, A. i Harold, R. D. (2000). What am I best at? Grade and gender differences in children’s beliefs about ability improvement. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(4), 379-402.

Gluska, A. A. (2012). Psychologiczna sytuacja ucznia. W: W. Jankowski (red.). Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia. Diagnoza, problemy, wnioski modelowe (s. 135-159). Warszawa: IMiT.

Hoffman, E. (2004). Fortepian moja miłość. Wykład metodyczny. Warszawa: CEA.

Kaleńska, J. (2008). Measuring musical motivation - The Musical Activity Motives List. W: J. Fortikova i J. Raffan (red.), Proceedings of 11th Conference of European Council for High Ability (ECHA) (s. 131-143). Prague: The Centre of Giftedness.

Kaleńska-Rodzaj, J. (2013a). Rodzinne uwarunkowania postaw i wartości związanych z muzyką poważną i zawodem muzyka. W: K. Mudyń (red.). W poszukiwaniu międzypokoleniowej transmisji zachowań, postaw i wartości (s. 263-285). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kaleńska-Rodzaj, J. (2013b). Чувство самоэффективности музыканта-исполнителя как детерминант эффективного представления достижений на сцене [Poczucie własnej skuteczności muzyka jako wyznacznik efektywnej publicznej prezentacji osiągnięć]. Таврійські студії, 4, 5-11.

Kamińska, B. (1997). Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży, ich poziom, rozwój i uwarunkowania. Warszawa: AMFC.

Konkol, G. K. (1999). Rodzina i środowisko rodzinne jako wyznacznik powodzenia w działalności muzycznej. W: M. Manturzewska (red.). Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego. Materiały z ogólnopolskiego Seminarium dla nauczycieli i psychologów szkół muzycznych (s. 137-147). Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

Lewandowski J., Taradejna T. (2008). Niepublikowany Raport dotyczący sprawności kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Warszawa: CEA.

Łukaszewski, W. (2000). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. II, s. 427-440). Gdańsk: GWP.

Madsen K. B. (1974/1980). Współczesne teorie motywacji. Naukoznawcza analiza porównawcza. Warszawa: PWN.

Manturzewska M. (1969). Psychologiczne warunki osiągnięć pianistycznych. Wrocław: PAN.

Manturzewska, M. (1974). Psychologiczne wyznaczniki powodzenia w studiach muzycznych. COPSA, zeszyt 149.

Manturzewska, M. (1990). Badania ocen osiągnięć muzycznych wydawanych przez nauczycieliszkół muzycznych. W: M. Manturzewska i H. Kotarska (red.). Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki (s. 295-304). Warszawa: WSiP.

Manturzewska M. (1999). Model rodziny wspomagającej rozwój artystyczno-zawodowy i osiągnięcia muzyków w świetle wyników biograficznych nad wybitnymi muzykami. W: M. Manturzewska (red.). Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego. Materiały z ogólnopolskiego seminarium dla nauczycieli i psychologów szkół muzycznych (s. 238-241). Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

McCormick, J., McPherson, G. E. (2003). The role of self-efficacy in a musical performance examination: an exploratory structural equation analysis. Psychology of Music, 31(1), 37-51.

McPherson, G. E., McCormick, J. (2000). The contribution of motivational factors to instrumental performance in a performance examination. Research Studies in Music Education,15, 31-39.

McPherson, G. E., McCormick, J. (2006). Self-efficacy and performing music. Psychology of Music, 34(3), 321-336Moore, D. G, Burland, K., Davidson, J. W. (2003). The social context of musical success: a developmental account. British Journal of Psychology, 94, 529-549.

Mornell, A. (2009). Ćwiczenie celowe i trzy stadia biegłości. W: B. Kamińska i M. Zagrodzki (red.). Ćwiczenie w rozwoju i działalności muzyka wykonawcy (s. 195-223). Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.

O’Neill, S. A., McPherson, G. E. (2002). Motivation. W: R. Parncutt, G. E. McPherson (red.), The Science and Psychology of Music Performance (s. 31-47). Oxford: Oxford University Press. Uzyskano 14.06.2013 z http://books.google.com/books?id=NCySp2NzAm8Cihl=pl (dostęp).

Ryan, R. M., Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.

Schiefele, U. (1991). Interest, learning and motivation. Educational Psychologist, 26, 299-323.

Simpkins, S. D., Davis-Kean, P. E. i Eccels, J. S. (2006). Math and Science motivation: A longitudinal examination of the links between choices and beliefs. Developmental Psychology, 42(1), 70-83.

Sosniak, L. A. (1985). Learning to be a concert pianist. W: B. S. Bloom (red.). Developing Talent in Young People. New York: Ballantine.

Twarowska, M. E. (2012). Uczeń w systemie - od rekrutacji do okresu poszkolnego. W: W. Jankowski (red.). Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia. Diagnoza, problemy, wnioski modelowe (107-135). Warszawa: IMiT.

Wigfield, A., Eccles, J. S. (2002). The development of competence beliefs, expectancies for success, and achievement values from childhood through adolescence. W: A. Wigfield i J. S. Eccles (red.), Development of Achievement Motivation (s. 91-120). San Diego: Academic Press. Uzyskano 14.06.2013 z http://www.rcgd.isr.umich.edu/garp/articles/eccles02o.pdf.

Wigfield, A., Eccles, J. S., Yoon, K. S., Harold, R. D., Arbreton, A. J. A., Freedman-Doan, C. i Blumenfeld, P. C. (1997). Changes in children’s competence beliefs and subjective task values across the elementary school years: A three-year study. Journal of Educational Psychology, 89, 451-469. Uzyskano 04.09.2013 z http://www.rcgd.isr.umich.edu/garp/articles/eccles97s. pdf.

Wigfield, A., O’Neill, S. A. i Eccles, J. S. (1999). Children’s achievement values in different domains: Developmental and cultural differences. Referat prezentowany na Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Albuquerque, New Mexico.

Wigfield, A., Tonks, S. i Eccles, J. S. (2004). Expectancy Value Theory in Cross-cultural Perspective. W: D. M. McInnerney i S. Van Etten (red.). Big Theories Revisited: Research on Sociocultural Influences on Motivation and Learning (t. 4, s. 165-198). Greenwich, CO: Information Age Publishing.

Wroński, T. (1996). Techniki gry skrzypcowej. Warszawa-Łódź: PWN.

Opublikowane

2014-12-01

Jak cytować

Julia. (2014). Motywacja do nauki gry na instrumencie muzycznym w świetle modelu Jachuelynne S. Eccles. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 7(1), 8–23. Pobrano z https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5599

Numer

Dział

Artykuły